Välkommen till Sverige, DWZ 962 – nu med rullbälten!

Jag fick visserligen beskedet per telefon, men nu har jag även fått brevet:

2013-08-07 20.33.01_crop

Om man behåller det tillfälliga registreringsnumret efter avklarad(?) registreringsbesiktning vet jag inte, men det känns passande med en D-skylt – sen jag lärde mig att det svenska bilregistret tog en bokstav i taget, i alfabetisk ordning, i takt med varje nyregistrerad bil kan jag iallafall utgå från att en nummerskylt som börjar på D sitter på en rätt gammal bil… (När jag lärde mig hur det funkade hade nya bilar skyltar på M eller N, sen dess har jag då och då noterat en ny begynnelsebokstav, och senast jag tänkte på det hade de nyaste bilarna skyltar med början på X, men det är några år sen.)

En halvdag i garaget resulterade i monterade rullbälten fram, från 245an på skroten (det krävdes knappt några modifikationer), och ett mekonomenbälte bak – apjobbigt att skruva dit utan att ta loss ryggstödet för baksätet, men skulle jag gjort hade jag aldrig fått dit det igen utan hjälp – en person behöver sitta i bagageutrymmet och skruva, en annan i kupén och hålla ryggstödet på rätt plats…). Så nu när jag vet att det funkar ska jag köpa ett mekonomenbälte till, men tror jag skippar mittbälte bak – det skulle sitta lite märkligt, och känns ändå bara sådär halvnoga.

Fula garagebilder kommer här:

Lämna ett svar