Tillverkare: GAZ (Gorkovskij Awtomobilnyj Zavod)
Modell: 24 ”Volga”
Årsmodell: 1979
Färg: Grön
Skick: Slitet orenoverad, men i det närmaste helt original
Tidigare ägare: Såld ny till en fabrikör i staden Bauska i Lettland. Han är den enda egentliga ägaren (brukaren) – därefter två ägare i samma stad som tänkt renovera men inte kommit sig för.
Modell: 24 ”Volga”
Årsmodell: 1979
Färg: Grön
Skick: Slitet orenoverad, men i det närmaste helt original
Tidigare ägare: Såld ny till en fabrikör i staden Bauska i Lettland. Han är den enda egentliga ägaren (brukaren) – därefter två ägare i samma stad som tänkt renovera men inte kommit sig för.
Några av reparationerna och modifikationerna jag har gjort:
(inkluderar inte bytta oljor, vätskor, justeringar och annat mer ”service”relaterat)
- Satt in rullbälten på fyra platser + midjebälte på mittplatsen bak
- Renoverat elmotor till bakrutesfläkten
- Renoverat vindrutetorkarmotor
- Bytt oljepump
- Bytt avgassystem
- Renoverat topplocket:
- Bytt ventilstyrningar
- Bytt slitna ventiler
- Slipat in ventiler och säten
- Planat toppen
- Renoverat huvudbromscylinder, nya packningar
- Renoverat kopplingscylinder, nya packningar
- Monterat kylare från Peugeot 505
- Monterat elektrisk kylarfläkt från Mitsubishi Carisma
I princip ser ju min bil ut så här:
Men skulle kunna se ut så här (om man sänker den, målar om den, byter fälgar och tar bort kofångarna):
Fast vill man det? Nä. (Det är några webbambitiösa ryssar som har gjort ”GAZ Selecta”)