Jaha, en vattenpump.

Ett antal timmar i garaget och en expressutflykt till Biltema har nu resulterat i följande:

  • Cykeldatorn är monterad på instrumentbrädan, en espressoburk fick donera plåten till ett vinklat fäste – nu återstår att köra en sväng och kolla om den visar rätt – eller om det inte räckte att bara räkna på hjulomkretsen, så att jag behöver mäta själva däckets omkrets
  • Glappet vid remskivan (vattenpumpens, inte motorns, som jag felaktigt skrev för några dagar sedan) berodde tyvärr inte på något så enkelt som en lös mutter
  • Hela den utgående axeln från vattenpumpen har ett större spel än vad den borde ha, sannolikt är det lagret inuti som håller på att ge upp
  • Anledningen är sannolikt läckage av vatten från själva pumpdelen, kanske kombinerat med för lite fett (jag hittade en smörjnippel som inte såg ut att ha använts på ett tag)
  • Läsning i verkstadsmanualen gjorde mig inte precis sugen på att försöka ta isär vattenpumpen för att komma åt lagret (väldigt jobbigt verkade det) – så jag åkte iväg och köpte en billig fettspruta, för att se om det kunde hjälpa
  • Närmare ett halvt kilo fett har jag nu tryckt igenom, jag fick ut så mycket gammalt rostfärgat gegg så det var bäst att fortsätta tänkte jag, och visst känns axeln bättre – men inte helt bra
  • Imorgon tänker jag dock montera tillbaka nyrengjorda remskivor och testa om jag kanske kan låta det vara, eftersom alternativet att beställa en ny vattenpump från Hamburg kostar över 1000 spänn

Så här ser vattenpumpens nav ut när fläkt och remskivor plockats bort:

2014-01-02 17.16.54 crop

Och så här är den uppbyggd, det är alltså lagren 20703 och 20803 jag tror är slitna:

termostat-sistemy-okhlazhdeniya-i-vodyanoj-nasos

(Vi tackar ukrainska avtoclassika för bilden)

Lämna ett svar