Jaha. Det gick ju inte så bra.

Såhär tänkte jag mig fredagskvällen:

  1. Montera ihop bromscylindern med nya fina packningar och o-ring som Magnus vänligt nog ordnat
  2. Skruva tillbaka bromscylindern i bilen, koppla ihop och fylla på vätska
  3. Testtrampa lite på bromsen och känna att allt verkar funka
  4. Köra en sväng runt kvarteret och inse att bromsarna funkar bättre än de gjorde förut
  5. Dricka öl

Det gick inget bra med nummer 3, och därmed blev det inget nummer 4 heller. Återstår nummer 5 och att skriva blogginlägg.

Med allt ihopskruvat och på plats och ny bromsvätska påfylld ledde provtrampningarna till precis ingenting. Ingen motstånd i pedalen, ingen bromsverkan alls. Jag har en teori om vad felet är, men först imorgon tänker jag riva allt igen. Så här såg en av de gamla delarna, en gummikopp, ut:

2014-02-28 21.51.43_crop

Det är alltså någon som karvat en hel del i den. Den nya gummikopp jag monterade karvade jag inte i, och den var  nästan dubbelt så ”hög” som den gamla. Och jag gissar att det betyder att den nya gummikoppen därmed blockerar hålet från bromsvätskebehållaren, så att ingen bromsvätska kan rinna ner i cylindern och sen tryckas vidare ut i bromssystemet.

Med tanke på följande text undrar man ju om de sovjetiska ingenjörerna visste att det bara skulle tillverkas gummikoppar i fel storlek?

brake

Och bilden det hänvisas till är alltså den här:

brake_cylinder

Frågan för morgondagen är om jag ska karva i min nya gummikopp eller helt enkelt sätta tillbaka den gamla slitna?

Lämna ett svar