Historia och fakta om GAZ 24 Volga

GAZ_LOGO_cropBiltillverkaren GAZ (ГАЗ med det kyrilliska alfabetet) startade som ett samarbete mellan amerikanska Ford och Sovjetunionen 1929, där GAZ började tillverka bilar . GAZ står för Gorkovskij Awtomobilnyj Zavod och betyder helt enkelt Gorkijs bilfabrik, efter staden där den startade. Sedan 1990 heter staden Nizjnij Novgorod.

Efter 50-talsbilen GAZ 21, också med namnet Volga, utvecklades under 60-talet modellen som kallades 24. Tydligt inspirerad av amerikanska bilar är GAZ 24 en klassisk bakhjulsdriven 4-dörrars sedan. På bilden nedan, från en rysk Volgasajt, visas de bilar som det ofta refereras till som inspiration för designen av GAZ 24.

inspiration

Bilen var tänkt att drivas med en nyutvecklad V6-motor, men på grund av kostnadsskäl blev det istället en rak 2,4 liters fyrcylindrig motor. Ett mindra antal bilar gjordes även med en V8 på 5,5 liter, 3-växlad automatlåda och servostyrning (modellen kallades 24-24) och användes framför allt av KGB.

GAZ 24 var dyr på sin tid i Sovjetunionen och få bilar såldes till privatpersoner. Högt uppsatta personer kunde köpa bilen, men den användes också flitigt som taxi, polisbil och ambulans.

Wolga_GAZ_24_Volkspolizei

Den första generationen tillverkades mellan 1968 och 1977 och känns igen på den liggande hastighetsmätaren. Förarstolen och passagerarstolen kunde fällas helt platta och därmed skapa något som nästan liknar en dubbelsäng.

GAZ_24_1980_cropjpg

Till den andra generationen (1977-1985) ändrades inte det yttre utseendet nämnvärt, däremot infördes en rund hastighetsmätare och andra dörrpaneler, säkerhetsbälten och dimljus.

Från 1985 kallades bilen GAZ 24-10 och “förstördes” med en svart plastgrill, infällda dörrhandtag och en hiskelig 80-talsinstrumentbräda med tillhörande stora plastratt. Klicka på bilden nedan för att se tidslinjen i större format.

volga_timeline_ENG1